Práce v literárně-dramatickém oboru ZUŠ Unhošť má za cíl harmonicky rozvíjet osobnost člověka, jeho tvořivý a odpovědný přístupu k životu, ale také rozvíjení schopností osobitého a kultivovaného projevu.
Základem a prostředkem je tvořivá dramatická hra, jejímž důležitým principem je výuka prostřednictvím hry a zážitku, a tvořivá dramatická činnost – pohyb, přednes, slovesná a mluvní složka a hra s loutkou. Těmito složkami je v dětech rozvíjena jednak dramatická múzičnost (schopnost vnímat a tvořivě zobrazit v čase lidské chování a jednání), jednat také sociabilní složky (mj. schopnost kolektivně cítit, řešit obtížné sociální situace), v neposlední řadě a hlavně rozvíjí umělecké vlohy k divadelní a slovesné činnosti. K takto stanoveným cílům slouží techniky pohybového, mluvního a hudebně-rytmického projevu, jež prolínají celé studium.
Organizace studia
Přípravné studium, 1. a 2. ročník (1/PS, 2/PS): od 5 let
Žák se aktivně účastní společné dramatické hry, kde prostřednictvím rytmických, pohybových a mluvních cvičení rozvíjí své vyjadřovací schopnosti a zároveň rozvíjí dovednosti vedoucí k dobré spolupráci v kolektivu
Základní studium I. stupeň, 1. – 7. ročník (1/I–7/I): od 7 let
Na první stupni základního studia se první dva ročníky žáci věnují předmětu „dramatická průprava“. Od třetího ročníku již dramatickou průpravu nemají, ale věnují se předmětu „Přednes“ a zároveň se mohou věnovat volitelnému předmětu „práce v souboru“.
Základní studium II. stupeň, 1. – 4. ročník (1/II–4/II): od 14 let
Na druhém stupni základního studia se v prvním ročníku žák věnuje předmětu „Dramatická tvorba“. Po celou dobu studia II. stupně je vyučován předmět „Sólový dramatický projev“ a „Pohybová a hlasová výchova“. Od 2. ročníku se mají žáci možnost věnovat volitelnému předmětu „Soubor“
Studium literárně-dramatického oboru
Studium LDO začíná jedno až dvouletým přípravným studiem, tzv. přípravkou. Zde navštěvují žáci kolektivní výuku, kde se formou dramatických her a cvičení učí spolupráci, rozvíjí komunikační dovednosti, pohybovou a hlasovou tvorbu. Seznamují se se základy hry v roli a improvizace. Výuka probíhá od 1 do 3 povinných vyučovacích hodin týdně podle věku žáka a dle školního vzdělávacího programu. Ke studiu přijímáme žáky od 5 let po splnění podmínek přijímacích zkoušek. Do přípravného a základního studia mohou být výjimečně přijati nadaní a mimořádně nadaní uchazeči, kteří prokážou předpoklady ke vzdělávání a nedosáhli stanoveného věku.
Náplň studia literárně-dramatického oboru
Během prvního stupně studia (1. - 7. ročník) žáci absolvují předměty Dramatická tvorba, Dramatika a slovesnost, Přednes a Práce v souboru. Zde se učí tvořivě pracovat s rozličnými literárními, či autorskými náměty pro tvorbu divadelního představení. Rozvíjí základy jevištní řeči a pohybu. Seznamují se s principy práce s loutkami.
Ve druhém stupni studia (1. - 4. ročník) žáci absolvují předměty Dramatická tvorba, Sólový dramatický projev, Práce v souboru a Pohybová a hlasová výchova. Aktivně se podílí na vzniku inscenace. Provádí dramaturgické úpravy textu určeného k individuální nebo kolektivní interpretaci. Dále rozvíjí získané dovednosti v oblasti herecké práce.
Cíle studia literárně-dramatického oboru
Cílem je komplexní osobnostně sociální rozvoj žáka. Snažíme se posilovat zdravé sebevědomí každého jednotlivce, rozvíjet schopnosti spolupráce, komunikace a důvěry ve skupině. Pedagog by při společné práci měl být pro žáka především partnerem, poskytující mu dostatek motivace a podnětů pro osobnostní i dovednostní růst.
Těžištěm práce v literárně-dramatickém oboru jsou dramatické hry a divadlo. Při tvorbě nových představení je kladen důraz na zájmy a zkušenosti žáků. Naší snahou je tvořit se žáky inscenace, které vzniknou z jejich kreativity, nadšení a chuti sdělovat divákovi, to, co je zajímá. V rámci účasti na školních vystoupeních a dětských divadelních přehlídkách, žáci navazují sociální kontakty a získávají širší povědomí o divadelní práci svých vrstevníků.
Získání divadelních zkušeností a dovedností vede některé z našich žáků k volbě divadla, jako budoucí životní profese.
Žák se dle svých preferencí může rozhodnout, zda se bude věnovat divadlu pouze zájmově nebo zda je jeho metou přijetí na některou z odborných uměleckých škol.